Mindfulness onzin? Niet in combinatie met feelfulness

Mindfulness onzin noemen zou niet terecht zijn. Veel mensen hebben er baat bij om zich te focussen op wat er in het hier en nu gebeurt in plaats van te verdrinken in hun angst of zorgen. Maar hoe komt het dan dat minstens zoveel mensen ondanks deze mindfulness of meditatieoefeningen toch last blijven houden van negatieve emoties? Emoties die soms zelfs tot depressie, paniekaanvallen of burn-out kunnen leiden?

Mindfulness werkt niet altijd

Veel van mijn cliënten hebben al kennis gemaakt met meditatie of mindfulness technieken, vaak via de praktijkondersteuner van de huisarts of via een psycholoog. Mindfulness is een populaire stroming in de psychologie. Het stimuleert je om je ervaringen in het hier en nu waar te nemen. Dus niet nadenken over vroeger of straks, maar je bewust zijn van wat er hier en nu gebeurt. De filosofie is dat als je leert het leven te zien als een aaneenschakeling van momenten in het nu, er 99 van de 100 keer niets aan de hand is en dus ook niets om je zorgen over te maken of bang voor te zijn.

Ondanks het werken met mindfulness geven mijn cliënten aan dat ze buiten die momenten van bewust-zijn toch nog veel paniek, zorgen, boosheid of verdriet blijven voelen. Ze worden wel rustiger als ze mindfulness toepassen, maar hun gevoelens blijven onder de oppervlakte aanwezig. Met name ’s avonds en ’s nachts in de donkere uren steken de negatieve emoties in al hun hevigheid de kop weer op. Met bijvoorbeeld slaapproblemen als gevolg.

Dus toch onzin?

Nee hoor, dat mindfulness onzin zou zijn klopt niet. Natuurlijk is het goed om te kunnen relativeren. Dat maakt dat je niet in de emotie blijft steken en erin verdrinkt. Maar door de nadruk steeds te leggen op het waarnemen van de ervaring in het hier en nu, vergeet je het gevoel zelf de ruimte te geven. Je drukt hem als het ware weg; stelt hem uit.

Mindfulness werkt beter als je het combineert met wat ik ‘feelfulness’ noem. Dat betekent dat je je gevoelens zelf ook de ruimte geeft. Het gevaar van mindfulness of meditatie waarbij je alleen maar naar je emotie gaat kijken, is dat je de daadwerkelijke emotie zelf niet meer voelt. Je gaat er als het ware boven hangen. Op sommige momenten is dat heel goed en zinvol, maar alleen als je ook momenten kiest om je gevoel wel toe te laten. Om het volledig te beleven, om te huilen, schreeuwen of bang te zijn. Want als je dat nooit of onvoldoende doet, stop je het gevoel steeds weg. Net zolang tot het zo groot is geworden dat het als het ware ‘explodeert’ en de emoties je overnemen.

Mindfulness onzin? Niet in combinatie met feelfulness

Feelfulness houdt in dat je ook bewust je emoties toelaat en helemaal doorvoelt. De emotie zelf duurt altijd maar een paar seconden. Een huilbui of een paar keer op een boksbal slaan doen wonderen. Voel! En als die eerste emotie weg is, ga dan maar weer waarnemen. Zit er nog meer van dit gevoel? Registreer het en bedenk of je daar nu de ruimte voor wil nemen of op een later moment. Hoe vaker je bewust ruimte geeft aan je emoties, hoe minder zich op gaat stapelen en hoe sneller je ze los kan laten.

Dus gebruik mindfulness niet om de emoties te vermijden. Maar pas het toe om de emoties in perspectief te plaatsen en er niet in te blijven hangen. Zonder ze te ontkennen, zonder ze te veroordelen. Emoties horen bij het mens-zijn en zijn de belangrijkste schakels om te groeien en gelukkig(er) te worden. Bewustzijn volgt altijd op een emotie.

Als er veel is gebeurd in je leven lukt het vaak niet om helemaal op eigen houtje je gevoelens in balans te brengen. Met behulp van lichaamsgerichte coaching help ik je graag om te ontladen en leer je hoe je in het vervolg je gevoelens kan toelaten zonder dat ze je leven gaan beheersen.

 

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang regelmatig vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print