Gezond eten is ‘in’. Gezond eten is ook nodig. En de markt vaart er wel bij. Veganistisch, glutenvrij, lactose-arm, ayurvedisch, bloedgroep-dieet, biologisch, noem maar op: adviezen, kookboeken, workshops en nieuwe producten te over. Je ziet toch door de bomen het bos niet meer?! Over ‘overvoeren’ gesproken… En dan ga ik je ook nog eens vertellen dat gezonde voeding helemaal niet bestaat?! AAAARCH!!!!

Geen standaard mens

Best wat hè, om als voedingsconsulente te beweren dat gezonde voeding niet bestaat. (Ja, bij mijn werk als lichaamsgericht therapeut hoort ook het geven van voedingsadviezen.) Dat regelmatig frituren, chips en koekjes eten, energiedrankjes drinken, ladingen suiker eten en drinken en overal zout op strooien ONgezond zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar om te zeggen dat elke dag voldoende groenten, fruit, granen, zuivel en vlees/vis of vleesvervangers gezond zijn, dat vind ik te kort door de bocht.

Het hangt er namelijk maar net van af wie jij bent en over welke soort groente, fruit, vlees, etc. je het hebt. Er is geen standaard mens en dus ook geen standaard gezonde voeding. Ik neem mijzelf als voorbeeld. Aardappels, mais en koolsoorten zorgen bij mij direct voor een pijnlijke verstopping van minimaal twee dagen. Van teveel komkommer eten krijg ik diarree. Champignons en gemalen lijnzaad komen er vaak onverteerd weer uit (sorry, praatje poep). Van spinazie en rode bieten krijgt ik opgezette darmen. En van sinaasappels krijg ik maagzuur. Dus nee: ik zou niet willen zeggen dat ALLE groente en fruit voor IEDEREEN gezond zijn.

Jouw unieke manier

Waar het om gaat is te kijken naar jouw individuele manier van verteren. Inmiddels weet ik van mijzelf heel goed waarom ik bepaalde voeding beter kan vermijden en wat mij wel echt energie geeft. Niet alleen mijn genetische aanleg (zoals bloedgroep en ayurvedisch type) spelen hierbij een rol. Maar ook het feit dat ik vroeger vaak ziek ben geweest en heel veel medicijnen heb geslikt. Dat heeft iets gedaan met mijn lever en mijn darmen. Ook stress heeft zijn weerslag op mijn spijsvertering. Andere factoren die meespelen zijn hoe actief ik ben, hoe mijn menstruatiecyclus verloopt, hoe prikkelgevoelig ik ben, het soort werk dat ik doe, etc.

Eten wordt jezelf verwennen

En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Dus als je op zoek bent naar een gezond voedingspatroon, laat je dan adviseren door iemand die naar je hele constitutie kijkt en uitzoekt wat jouw unieke behoeften zijn. Dan koop je voortaan die ingrediënten waarvan je weet dat je lichaam er blij van wordt en die jij lekker vindt. Je kiest met liefde voor jezelf recepten uit en maakt je eten met aandacht klaar. Eten wordt écht jezelf verwennen! En je zal merken dat deze manier van eten niet alleen kwaaltjes en ziektes voorkomt, maar bestaande gezondheidsproblemen ook vermindert. Ook als je misschien niet meteen de link legt tussen je klacht en je spijsvertering…

 

Misschien ook interessant voor jou: Persoonlijk voedingsadvies bij Avalon

In de nieuwsbrief lees je meer informatie en tips over voeding, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Schrijf je hier in en ontvang hem maandelijks in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print