3 stappen om voorgoed van je slechte gewoonte of verslaving af te komen

Verslaving; een te groot woord voor die gewoonte waar je graag vanaf wilt? Bij verslaving denk je al gauw aan drugs, alcohol of sigaretten. Maar mensen kunnen ook verslaafd zijn aan eten, snoepen of seks bijvoorbeeld. En wat dacht je van gamen, netflixen en social media? Een ‘guilty pleasure’ kennen we allemaal wel. Als zo’n ‘fout pleziertje’ echter meer gewoonte dan uitzondering wordt, kan je spreken van verslaving. Wat de aard van jouw slechte gewoonte ook is, je hebt het vermogen om ervan af te komen. Met deze 3 stappen zijn jouw lichaam en geest straks in weer staat om energiek en veerkrachtig te blijven, zonder dat je daar de hulp van genotsmiddelen of ongezonde bezigheden voor nodig hebt.

Stap 1: Gezond eten & drinken en genoeg bewegen

Ook als jouw slechte gewoonte niet direct met eten te maken heeft, is het belangrijk om jezelf een gezonde leefstijl aan te leren. Iedere verslaving komt namelijk voort uit een hunkering naar dopamine en serotonine. Ons lichaam is gewoonlijk prima in staat om zelf voldoende van deze gelukshormonen aan te maken, zonder genotsmiddelen.

Brandstof

Wel heeft ons lijf de juiste brandstof nodig: gezonde voeding. Een gezond voedingspatroon bestaat uit voldoende water en fruit, groenten, noten, zaden, peulvruchten, granen en meervoudig onverzadigde vetten. Eet dingen die jouw lichaam goed kan verteren. Vervuilende voedingsstoffen zoals geraffineerde suikers, zetmeel en verzadigde vetzuren zitten je natuurlijke stofwisseling in de weg. En juist bij een optimale stofwisseling zijn je hersenen heel goed in staat om dopamine en serotonine aan te maken.

Motor

Beweging is de aandrijfmotor van je stofwisseling. Voldoende beweging houd je stofwisseling op gang. De intensiteit en hoeveelheid beweging die gezond is voor jou hangt af van het type mens dat je bent. Mensen die van nature wat trager zijn en snel vocht of gewicht vasthouden, doen er goed aan om 2 à 3 keer per week wat intensiever te sporten. Een tenger iemand die moeite heeft met stilzitten heeft meer baat bij langzamer beweging zoals yoga of een wandeling in de natuur.

Stap 2: Opruimen van negatieve emoties

Meestal ontstaat een verslaving of slechte gewoonte door het onderdrukken van bepaalde nare gevoelens. Pubers beginnen bijvoorbeeld met roken of softdrugs uit verveling en/of onzekerheid (“Kijk eens hoe stoer ik ben!”). Op latere leeftijd proberen ze hier vaak tevergeefs weer van af te komen. Niet alleen hun lichaam is eraan gewend en heeft afgeleerd om zelf gelukshormonen aan te maken. Ook de gevoelens van vroeger zijn vast blijven zitten omdat ze altijd onderdrukt zijn door de verslaving. Ze hebben daardoor nooit geleerd om met die emoties om te gaan en ze te transformeren. Dat maakt stoppen met de slechte gewoonte extra bedreigend.

Wie van een verslavende gewoonte af wil komen, zal moeten leren om nare gevoelens te doorvoelen en ze zo op te ruimen. Met andere woorden: om veerkracht te ontwikkelen. Dat vraagt veel wilskracht en vertrouwen van iemand. Zeker bij hevige emoties is het raadzaam hier hulp bij te vragen van een coach of therapeut. Energetisch lichaamswerk helpt om de negatieve lading van een emotie los te laten, waardoor je niet langer slachtoffer hoeft te zijn van je gevoelens.

“Veerkracht betekent dat je goed in staat bent om door elke emotie heen te bewegen, zonder hem te onderdrukken.”

 

Stap 3: Zingeving vinden

Om uit de sleur van je slechte gewoonte te komen, is het nodig om een doel te hebben in je leven. Iets waar je het voor doet, een intrinsieke motivatie om vol te houden. Iets wat zin geeft aan jouw bestaan. Dat kan van alles zijn: liefdadigheid, natuurbehoud, dierenwelzijn, spiritualiteit, religie, etc. Zingeving ervaren we door het dienen van een groter doel dat onszelf overstijgt. Het geeft voldoening te beseffen dat we er niet alleen voor onszelf zijn, maar ook voor anderen.

Tegelijkertijd kan een ander nooit de zin van jouw bestaan zijn. Als jij jezelf volledig in dienst stelt van anderen zonder zingeving te vinden in jezelf, is de kans groot dat jij je uiteindelijk ongelukkig voelt. Je maakt dan je eigen verlangens en meningen ondergeschikt aan die van de ander. Daarmee onderdruk je een deel van jezelf waardoor je heel veel energie verliest. Jouw bestaan heeft zin door zoveel ruimte en liefde voor jezelf te ervaren, dat je het vrijgevig en onvoorwaardelijk kan delen met anderen. Dan ervaar je het ultieme genot en heb je geen verslavende middelen of gewoonten meer nodig.

Verslaving voorbij

Door aan de slag te gaan met de 3 stappen van Gezonde leefstijl, Opruimen van negatieve emoties en Zingeving vinden, kan jij van je verslaving of slechte gewoonte afkomen. Geef jezelf daarvoor wel de tijd. Deze stappen zijn geen quick fix maar een duurzame remedie. Het duurt een aantal maanden voor je nieuwe eet- en beweegpatroon normaal zijn voor je. Vastgeroeste emoties loslaten is een proces, net zoals het vinden van zingeving een reis is waarvan de je duur en bestemming niet vooraf weet. De fysiologische afkickverschijnselen van het stoppen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en rusteloosheid, vragen in de eerste weken veel van je wilskracht. Gelukkig verdwijnen deze klachten ook relatief snel. Daarna komt het erop aan om door te gaan met de 3 stappen en te werken aan het definitieve afscheid van je verslaving. Je kan dit!

Misschien ook interessant voor jou:
Gezonde voeding bestaat niet
Hoe vind je jouw roeping?

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang maandelijks vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print