eten bij PMS, ADHD, depressie, autisme, ADD, erectieproblemen, hormonale klachten Avalon coaching Ridderkerk Gorinchem

Wat je beter wel en niet kan eten bij PMS, ADHD, depressie en andere klachten waarbij hormonen een rol spelen

Eten bij PMS, ADHD, depressie, ADD, autisme en ook bij klachten op seksueel gebied, kan een grote stempel drukken op hoe jij je voelt. De invloed van ons eten op ons endocriene stelsel en de werking van onze neurotransmitters is groot. Gezond eten en belastende voedingsstoffen vermijden kan dan ook een groot verschil maken voor mensen die klachten hebben waarbij het hormoon- en zenuwstelsel een rol spelen. In deze blog vind je voor een aantal van dergelijke klachten praktische voedingsadviezen om uit te proberen.

Menstruatieklachten en zuivel

Zuivelproducten kunnen grote invloed hebben op onze geslachtshormonen. Koeien en in toenemende mate ook geiten en schapen krijgen hormonen toegediend om de melkproductie op gang te houden. Die hormonen komen zo ook in de melk terecht. Door dierlijke melkproducten en kaas te nuttigen, krijgen we sporen van die kunstmatige hormonen binnen. Mensen die last hebben van PMS-klachten of een pijnlijke of onregelmatige menstruatie, kunnen daarom beter plantaardige zuivelvervangers op basis van soja, rijst, haver of noten gebruiken. Verminder het gebruik van kaas en kies bij voorkeur geen koeienkaas. Hetzelfde geldt bij overgangsklachten.

Bij vruchtbaarheidsproblemen kan er sprake zijn van een storing in de schildklier en de aanmaak van jodium. Een of twee keer per week verse zeewier of zeegras eten kan een jodiumtekort helpen aanvullen.

Juiste ingrediënten bij AD(H)D, autisme en HSP

ADHD, ADD en autisme zijn zeer brede begrippen die onderling van elkaar verschillen en waarvan de verschijningsvormen ook nog eens enorm variëren. De overeenkomst is echter een verstoring in het geleiden en verwerken van prikkels. Er is sprake van een hogere prikkelgevoeligheid dan bij de ‘gemiddelde mens’. Kunstmatige voedingsstoffen en snelwerkende suikers komen voor mensen met een dergelijke gevoeligheid extra heftig aan. Ook bij hoogsensitieve personen (HSP) is dat vaak het geval.

Etiketjes lezen dus, en ingrediënten zoals aspartaam (E951), ve-tsin of mononatriumglutamaat (E621), glucosefructosesiroop en maltodextrine (dit zijn verkapte suikers) zoveel mogelijk vermijden. Voor een betere prikkelgeleiding in de hersenen helpt het om amandelen, biologische kip en bananen te eten. Zij bevatten aminozuren die het lichaam helpen om de neurotransmitters dopamine en serotonine aan te maken.

Zout voor je libido en bij erectieproblemen

Testosteron is belangrijk voor het libido, zowel bij mannen als bij vrouwen. Ook erectiestoornissen kunnen mede veroorzaakt worden door een testosterontekort. Behalve in de zaadballen (bij mannen) wordt testosteron ook aangemaakt in de bijnieren. Storingen in de werking van de bijnieren hebben heel vaak te maken met een teveel aan stress. Cafeïne in bijvoorbeeld cola, koffie en energiedrank wekt een stressreactie op in het lichaam en kan bij seksuele klachten dus het beste worden vermeden.

Voor het krijgen en houden van een erectie zijn naast testosteron een goede doorstroming van het bloed en goed functionerende zenuwbanen belangrijk. Voor een gezonde fysiologische en fysieke reactie van de vagina op seksuele prikkels geldt dat overigens ook. Biologische vis, schelpdieren, peulvruchten, zeewier en mineraalwater ondersteunen zowel de werking van de bijnieren als de bloedsomloop en zijn dus aan te raden bij problemen met het libido en erectie.

Handje noten tegen depressie (was het maar zo simpel)

Bij depressieve stemmingsstoornissen is er vaak een tekort aan de kalmerende neurotransmitter serotonine in de hersenen. Ook het evenwicht met dopamine – een alert makend stofje – is verstoord. Serotonine en dopamine worden door het lichaam gemaakt uit dezelfde aminozuren. Die aminozuren moeten we uit onze voeding halen. Peulvruchten, tofu, avocado maar ook amandelen en bananen bevatten deze essentiële bouwstoffen. Volkoren graanproducten en groene groenten helpen op hun beurt weer om de aminozuren op te nemen uit onze voeding. Wie ’s avonds een handje ongebrande, ongezouten noten met wat rozijntjes erbij snoept (in plaats van een bakje chips) stimuleert daarmee de aanmaak van serotonine en dopamine.

Zo pak je het aan

Wanneer je twee weken lang iets weglaat uit of toevoegt aan je voedingspatroon, merk je of het verschil maakt voor jou. Als je daarna de verandering in je eten blijvend doorvoert, kunnen je klachten na een maand of drie veel minder of zelfs helemaal weg zijn. Gezonde dingen eten alleen is overigens niet dé oplossing. Het zou altijd onderdeel moeten zijn van een complete gezonde leefstijl waarin ook voldoende ruimte is voor ontspanning, beweging, bezinning en warme sociale contacten. Bovendien ligt aan veel klachten ook in meer of mindere mate psychisch leed ten grondslag, waardoor de eventuele aanleg voor een bepaalde aandoening ook daadwerkelijk is geactiveerd. Een totaalaanpak heeft daardoor het meest duurzame effect.

Misschien ook interessant voor jou:
Gezond eten? Luister naar je buik
Voelen in het hier en nu voor een gezonde spijsvertering

 

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang maandelijks vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print