Voelen in het hier en nu voor een gezonde spijsvertering

Een gezonde spijsvertering valt of staat met passend eten. Eten dat past bij jouw unieke constitutie. Hét gezonde dieet bestaat niet. Welke voeding goed voor jou is hangt niet alleen af van je lichamelijke gestel, maar ook van het moment. Wat je op het ene moment goed kan verteren, kan op een ander moment leiden tot maagklachten of buikpijn.

Hoe weet je wat het juiste voedsel is op dat moment?

Allereerst is het belangrijk dat je jezelf goed kent. Dat je begrijpt hoe jouw lichaam reageert op verschillende soorten voedsel. Dat hangt onder andere af van de samenstelling van je darmflora, de conditie van je spijsverteringskanaal en je hormoonstelsel. Maar bijvoorbeeld ook van de mate waarin je gevoelig bent voor prikkels van buitenaf, zowel op fysiek als mentaal-emotioneel niveau. Absorbeer jij dingen gemakkelijk, kan je goed loslaten, etc. Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst kan je ontdekken wat jouw constitutie is en je voedingspatroon daarop aanpassen.

Voelen in het hier en nu

Na een poosje heb je uitgevonden welk eten een weldaad is voor je lijf en met welke voedingsmiddelen je voorzichtig mag zijn. Het is fijn om zo’n richtlijn te hebben voor het doen van je boodschappen en het bereiden van je maaltijden. Maar het is geen blauwdruk. Het wil niet zeggen dat de voeding van dat lijstje op ieder moment op dezelfde manier wordt ontvangen door je lichaam. Je spijsvertering beweegt mee met de energie van het moment.

Op momenten van stress zal je bijvoorbeeld minder kunnen verdragen dan in ontspannen tijden. Midden op de dag is je spijsverteringsvuur in het algemeen hoger dan ’s avonds. In de zomer kan je beter koud voedsel verteren dan in de winter. De truc is dus om naast het hanteren van de richtlijnen voor jouw constitutie ook te voelen waar je hier en nu behoefte aan hebt.

Gezonde spijsvertering met mindfulness

Blijven voelen in het hier en nu vraagt oefening. En geduld met jezelf. In wezen is het niets anders dan het beoefenen van mindfulness. Aanwezig zijn in het hier en nu. En de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Soms heb je gewoon even geen tijd. En soms slokken je zorgen je zo op dat het gewoonweg niet lukt om te voelen wat er in het nu is. Dat geeft ook niet. Elke dag, ieder moment, is een nieuw begin. En gaandeweg wordt het makkelijker. Je gaat gevoelens van jezelf herkennen. Je leert contact te maken met je maag en je darmen en te luisteren naar waar op dat moment behoefte aan is. Warm of koud? Zoet of zout? Je lichaam vertelt het je allemaal; het is slechts een kwestie van leren luisteren.

Wil jij weten hoe jij je spijsvertering kan ondersteunen met mindfulness? Neem dan contact op voor een vrijblijvende telefonische intake. Dan geef ik je persoonlijk advies over een voedingscoachtraject dat bij jou past.
Meer weten over voedingsadvies bij Avalon? Klik dan hier

 

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang regelmatig vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print