Blijven steken in het donker: zo ontstaat een winterdip

Winterdip: wat is dat eigenlijk? Wanneer heb je een depressie en wanneer is je stemming een natuurlijke reactie op het seizoen? Dat je stemming wat minder uitbundig is dan in het voorjaar en de zomer, is heel normaal. Het is zelfs gezond. Maar als je in je somberheid blijft hangen en je geen enkel lichtpuntje meer ervaart tijdens de donkere dagen, dan is er wat mis. Dan stagneert de natuurlijke doorstroming van je energie en emoties en blijf je steken in een winterdip. Maar hoe komt dan en – vooral – wat doe je eraan?

Diepe emoties

De natuurlijke energie van de herfst en de winter is naar binnen gekeerd. De yin-energie is prominenter aanwezig dan de yang-energie in deze periode. Qua emoties komen de dieper gelegen en soms onderdrukte gevoelens van verdriet en angst meer naar de oppervlakte.

Kunnen we ons in de lente en zomer nog makkelijker afleiden van deze emoties door naar buiten te stappen en ons te laten verwennen door het (zon)licht; de herfst en winter dwíngen ons als het ware om ook met deze minder prettige emoties te dealen. Het is heel gezond om mee te gaan in deze natuurlijke beweging naar je donkerste gevoelens. Alleen op die manier kan je ze loslaten, en voorkomen dat ze te groot en overweldigend worden.

Winterdip

Een winterdip ontstaat als je verdriet of je angst te groot is geworden en je er niet meer ‘doorheen kan kijken’. Een (al dan niet verdrongen) verlies of trauma kan zo’n impact op je hebben, dat het je als het ware verzwelgt. Je kan niet meer vanuit een helikopterview naar jezelf met jouw emoties kijken en ze op die manier doorvoelen en loslaten. De negatieve gevoelens zijn zo groot geworden dat je het idee hebt dat er geen onderscheid meer is tussen jou en je verdriet of angst. Je bént je emoties en je wordt er volledig door verlamd.

Ontlading

Als je emoties zo groot zijn dat ze je verlammen, dan is ontlading nodig. Door de emoties te ontladen van hun hevigheid kunnen het weer handelbare gevoelens worden. Gevoelens die misschien deel van jou zijn, maar die je niet meer helemaal opslokken. Je kan dan weer gaan bewegen door je emoties heen. Je energie kan weer doorstromen.

Beweeg jezelf uit je depressie

Die ontlading van je depressie kan ontstaan door zelf te gaan bewegen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Wanneer jij je somber en futloos voelt, betekent dat meestal dat je iets moet forceren. Want je hebt geen zin om te bewegen. Maar je hebt ook geen zin om in het duister te blijven steken, toch? Probeer daarom elke dag 1 of meer van deze tips toe te passen, stapje voor stapje:

Tip één

Ga naar buiten, weer of geen weer. Overdag is er in dit deel van de wereld altijd zonlicht, ook al is dat in deze maanden minder sterk. Zonlicht is goed voor je humeur. De activiteit van het lopen of fietsen stimuleert bovendien je hersenen om stofjes aan te maken waardoor jij je beter gaat voelen.

Tip twee

Maak contact met andere mensen. En dan bedoel ik écht contact. Vertel ze hoe jij je voelt. Accepteer hun hulp als ze je dat aanbieden. Maar geef ook iets terug in dat contact, al is het maar een glimlach. Wees je ervan bewust dat iedereen behoefte heeft aan liefdevol contact en zowel het geven als ontvangen van genegenheid een helende werking heeft.

Lukt het je (nog) niet om contact te maken met mensen? Begin dan met een dier. Alleen al het strelen van een hond, poes of paard maakt hormonen in je vrij die vrolijker maken. En dieren zijn over het algemeen heel geduldige luisteraars…

Tip drie

Nodig positieve, lichte energie uit in je leven. Vraag hardop aan het Universum om meer licht en vreugde in je leven te brengen. Brandt symbolisch een kaarsje om het vuur van je leven weer aan te steken. En vraag om (professionele) hulp van iemand die je een goed gevoel geeft. Als het jouw intentie is om weer plezier en hoop te ervaren in je leven, dan zal je daar absoluut naar toe bewegen.

Ook interessant voor jou: Loslaten, hoe dan?

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang maandelijks vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print