Tips tegen hooikoorts: holistisch en natuurlijk

Het lijkt wel of steeds meer mensen last hebben van hooikoorts. Ook allergie of intolerantie voor voeding lijkt steeds vaker voor te komen. De kwaliteit van onze voeding en de manier waarop die geproduceerd wordt, hebben daar veel mee te maken. Kunstmatige toevoegingen, een onnatuurlijk tempo van kweken en fokken en het gebruik van gif en medicijnen voor een zo groot mogelijke opbrengst, maakt het voor ons lichaam steeds lastiger om te herkennen welke stoffen gezond zijn en welke niet. Zo kan het dat ons immuunsysteem natuurlijke stoffen, zoals stuifmeel en pollen, opeens gaat benaderen als schadelijke indringers. In dit artikel krijg je tips tegen hooikoorts waarmee je je lichaam kan leren om zich veilig te voelen bij invloeden van buitenaf.

Indringers

Door alle toevoegingen aan ons eten zijn onze spijsverteringsorganen vooral druk bezig om alle schadelijke stoffen uit ons eten te filteren. Onze lever draait bijvoorbeeld overuren om niet alleen chemische bestanddelen, maar ook overtollige inname van suiker en vet om te zetten naar stoffen die ons lijf kan verwerken. Als de balans tussen pure, gezonde voedingsstoffen en kunstmatige toevoegingen doorslaat naar het laatste, kan onze spijsvertering niet voorkomen dat er ook belastende stoffen in ons bloed terecht komen. Je kan je voorstellen dat dit effect heeft op het immuunsysteem, dat voortdurende het signaal ontvangt dat er ‘indringers’ binnenkomen. Met overmatige productie van o.a. histamine als gevolg. En dat veroorzaakt hooikoorts en andere allergieën.

Histamine

Histamine is een stof die ons immuunsysteem afgeeft om schadelijke, lichaamsvreemde stoffen te elimineren. Wanneer dit echter te vaak gebeurt, raakt dit systeem verstoord en wordt er ook histamine aangemaakt tegen stoffen die van nature helemaal niet schadelijk zijn voor je lichaam. Zo kan het dat je misschien vroeger helemaal geen last had van hooikoorts, maar nu wel enorm last hebt van pollen en stuifmeel. Of dat huisstofmijt en kattenharen een allergische reactie opleveren.

Kalmeer je immuunsysteem

Bij hooikoorts en andere allergieën is het dus zaak om je overactieve immuunsysteem te kalmeren. Stel je afweersysteem voor als een persoon die al zo lang in oorlog is tegen alles en iedereen, dat hij vredelievende mensen en ondersteunende middelen niet eens meer kan herkennen. Hij raast maar door. Hoe kalmeer je zo iemand? Door hem met veel geduld en liefde steeds weer opnieuw te laten voelen dat het veilig is. Je kan je immuunsysteem kalmeren door ervoor te zorgen dat op de lange termijn de meeste stoffen die je lichaam binnenkomen veilig zijn. Een belangrijke sleutel tot het terug in balans brengen van je afweersysteem ligt dan ook in het bewust kiezen voor natuurlijke, gezonde voeding waar je lichaam iets mee kan.

Corticosteroïden

Farmaceutische middelen om hooikoorts en allergie te verminderen bevatten vrijwel allemaal corticosteroïden. Dat zijn stoffen met een hormonale werking die ontstekingsreacties in het lichaam verminderen. Ook deze medicijnen zijn erop gericht om het immuunsysteem te kalmeren of misschien zelfs tijdelijk plat te leggen. Het verschil met natuurlijke remedies tegen hooikoorts is dat deze medicijnen vooral een oplossing bieden in acute gevallen, en voor de korte termijn. Maar hooikoorts is meestal chronisch, ook als de symptomen ervan in sommige perioden van het jaar verminderen of verdwijnen. Wat je wil, is je immuunsysteem op de lange termijn balanceren. Niet door het voortdurend te onderdrukken, maar door het weer gezond te leren functioneren.

Holistische remedies

Om de aanmaak van histamine en andere afweerstoffen weer in balans te brengen voor de lange termijn, is een holistische aanpak op basis van natuurlijke middelen beter geschikt. Het ondersteunen van je spijsvertering is daarbij enorm belangrijk. Met gezonde voeding, maar ook door goed te luisteren naar de specifieke behoeften van jouw lichaam en geest. Want ‘eten’ doe je ook met je geest; ook informatie en prikkels moet je kunnen verteren. Gezond eten betekent holistisch gezien bewust kiezen WAT je eet, op welk MOMENT en op welke MANIER.

Tips tegen hooikoorts

Deze 5 tips tegen hooikoorts helpen om je klachten op een natuurlijke en holistische manier te verminderen:

  1. Slik goede probiotica om je immuunsysteem te versterken. Kies een goed merk met een breed spectrum bacteriestammen en zonder overbodige vulstoffen (E-nummers, suikers, kunstmatige zoetstoffen etc.).
  2. Gebruik dagelijks een lepeltje verse honing die is geproduceerd door bijen uit de omgeving waar je woont. Daar zitten antistoffen in die specifiek zijn afgestemd op de allergenen die bij jou in de buurt rondzwerven. Dat helpt je systeem om te wennen aan je omgeving en die als veilig te beschouwen.
  3. Denk ook eens aan de holistische betekenis van hooikoorts en allergie in het algemeen: je lichaam verzet zich tegen de prikkels uit jouw omgeving. Zowel tegen de fysieke prikkels van zaden en pollen, als tegen niet-tastbare prikkels. Zijn het misschien ook mensen en gebeurtenissen in jouw leven waar jij last van hebt? Onderzoek dan eens geduldig wat je daar aan zou kunnen veranderen en kijk daarbij ook naar je eigen rol in het geheel. Laat je hier eventueel bij helpen als je er zelf niet uitkomt.
  4. Drink voldoende water: ongeveer 30 ml. per kilogram lichaamsgewicht per dag (maximaal 2 liter). Water is een belangrijk transportmiddel voor je lichaamscellen om met elkaar te communiceren. En verbetert dus ook je weerstand. NB. Warm (gekookt) water is over het algemeen makkelijker op te nemen dan koud water.
  5. Eet zoveel mogelijk producten die goed zijn voor jouw unieke manier van spijsvertering (lees ook: prikkelverwerking). Je lichaam zal op deze manier beter in staat zijn om de prikkels van de pollen te verwerken. Als je het snel koud hebt, eet je bijvoorbeeld het beste verwarmde voeding. Heb je last van overmatig zweten, een rode gelaatskleur of opvliegers? Laat dan de hete pepers, knoflook en koffie liever staan en kies voor verkoelend voedsel. Je maag en darmen geven vaak heel goed aan welk voedsel ze moeilijker kunnen verwerken. Vervang die voeding dan zoveel mogelijk door lichtere en lekkere alternatieven. In de links onder dit artikel vind je nog veel meer tips over eten volgens jouw unieke constitutie.

Persoonlijk advies

Vooral bij tip 3 -het kijken naar de holistische betekenis van je klachten en tip 5 – het vinden van geschikte alternatieven in je voeding, kan het fijn zijn om advies te krijgen. Ik help je daar graag bij tijdens een persoonlijk consult. Daarbij combineer ik mijn kennis van Chinese geneeskunde en orthomoleculaire voedingsleer met mijn ervaringsdeskundigheid en energetisch lichaamswerk. Ik wil je helpen om een manier te vinden die bij jou past en goed is in te bedden in je dagelijks leven. Geen dieet dus, maar een gezondere leefstijl die op den duur als heel natuurlijk aanvoelt. Zodat hooikoorts en eventuele andere allergieën niet langer zo’n prominente plek in je leven hoeven hebben.

Lees ook:
Voelen in het hier en nu voor een gezonde spijsvertering
Zo help je jouw ‘interne kookstelletje’ om energie (qi) uit je eten te halen
Versterk je weerbaarheid: je keel als poort tussen binnen en buiten
Gezond eten? Luister naar je buik

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang maandelijks inspiratie, tips en oefeningen in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print