detox tips Avalon Ridderkerk

Voorjaarsdetox? Met deze tips is het goed vol te houden

Een detox aan het begin van de lente is voor veel mensen een goed idee. Het begin van het voorjaar is hét moment voor een grote schoonmaak. Niet alleen van je huis, maar ook van je lichaam en geest. Een reinigingskuur of detox bestaat uit een combinatie van (gematigd) vasten, reinigen van de darmen en bezinning. Je neemt een korte periode van rust en verinnerlijking, om oude dingen los te laten, te voelen hoe het NU met je gaat en te bepalen wat je intenties zijn voor de komende tijd. Zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.

Tips vooraf

Een goede voorbereiding en het kiezen van de juiste reinigingskuur is belangrijk om van de detox een succes te maken. Deze 7 tips helpen je daarbij:

  1. Zorg dat je de kuur doet in een periode dat je voldoende rust kan nemen. Om veel te slapen, lekker te badderen, je lijf te verzorgen en ontspannende wandelingen te maken. Moet je toch blijven werken? Doe dan een milde detox waarbij je wel lichte maaltijden mag gebruiken.
  2. Bouw 2-3 dagen voordat je begint je voedingspatroon al af naar licht verteerbaar. Dus alvast geen snoep, chips of andere snacks, alcohol en koffie meer. En afbouwen met vlees, eieren, melk en kaas.
  3. Gebruik tijdens de reinigingskuur ondersteunende middelen voor je lever, nieren en lymfesysteem. Want die zijn hard aan het werk tijdens het ontgiften. Kies kruidensupplementen met bijvoorbeeld mariadistel, kurkuma of brandnetel. Deze zijn speciaal zijn ontwikkeld om deze organen te ondersteunen.
  4. Help je darmen door ’s ochtends op de nuchtere maag een glas gekookt water met 2 theelepels appelazijn en 1-2 theelepels honing te drinken.
  5. Drink voldoende: ca. 30 ml per kilogram lichaamsgewicht. Drink alleen water en kruidenthee (bijvoorbeeld met venkel voor de darmen, brandnetel voor de lever of paardenbloem voor de nieren).
  6. Bitterzout (magnesiumsulfaat) is een eenvoudig te verkrijgen en goedkoop middel om te laxeren. Gebruik hiervan tijdens de kuur 1 theelepel tot maximaal 1 eetlepel per dag, opgelost in lauw water. (Mits er geen ander laxerend middel bij de kuur is inbegrepen natuurlijk.) Bitterzout houdt de stoelgang op gang.
  7. Na afloop van de kuur is het verstandig om je eetpatroon langzaamaan weer op te bouwen. Begin met voedsel dat lijkt op hetgeen je tijdens de kuur ook hebt gegeten. Reken voor de opbouwfase de helft van het aantal reinigingsdagen. Pas aan het einde kan je weer voorzichtig brood, vlees, kaas, ei en koolsoorten gaan eten. Bouw ook de ondersteunende supplementen geleidelijk af en blijf de eerste dagen eventueel bitterzout gebruiken om de stoelgang op gang te houden.

Kies een detox die bij je past

Wees zuinig op jezelf en ga doordacht te werk. Dus niet zomaar wat proberen; het is wel je lichaam! Kies een kuur die bij jouw manier van spijs verteren past. Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel of verstoppingen neem je beter warme gestoomde groenten en bouillon i.p.v. rauwkost en fruit. Heb je vaak last van oprispingen en maagzuur? Dan kan een reinigingskuur met wat volle yoghurt of kwark geschikt zijn voor jou.

Milde reinigingskuur met zuivel

Ontbijt: Budwigpapje. Zo’n papje maak je door 1 eetlepel lijnzaadolie en een paar druppels citroensap te mengen met een schaaltje volle yoghurt of kwark. Na de maaltijd 1,5 uur niet drinken.
Lunch: Rauwkost of portie gestoomde groenten met een beetje gekookte rijst.
Diner: Budwigpapje zoals bij het ontbijt.
Vanwege het verslijmende effect van zuivel raad ik af om deze kuur te doen als je gevoelige luchtwegen hebt.

Detox bij gevoelige spijsvertering

Ontbijt: Warm granenpapje van quinoa of basmatirijst gekookt in water
Lunch: Gestoomde groenten met een kopje gekookte rijst. Voeg eventueel een schep ghee (=geklaarde boter) toe.
Diner: zelfde als lunch

Goed vol te houden

Omdat dit milde reinigingskuren zijn, kan je ze 7 tot 10 dagen volhouden. In het begin zal je maag misschien nog wat knorren omdat je minder eet dan normaal, maar dat went al snel. Mits je in je dagelijkse activiteiten ook een tandje terugschakelt natuurlijk! Op momenten dat je het echt niet meer trekt, mag je altijd een kopje vegetarische bouillon nemen, het liefst zonder gist (verkrijgbaar in de reformzaak).

Een detox doe je een tot twee keer per jaar. Het is zeker niet bedoeld als dieet. Als je een specifiek probleem wilt aanpakken met een ander voedingspatroon, laat je dan informeren door een holistische voedingsdeskundige. Deze kan met je meekijken naar wat het beste werkt voor jouw unieke constitutie.

Succes met je detox!

Ook interessant voor jou:
Gezond eten? Luister naar je buik
Voelen in het hier en nu voor een gezonde spijsvertering

Vond je dit artikel interessant? Schrijf je dan hier in voor de Avalon nieuwsbrief en ontvang maandelijks vergelijkbare artikelen, gezondheidsadviezen, praktische tips en de activiteitenagenda in je mailbox.

Wil je dit bericht delen of mailen?Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print